Rabu, 21 Julai 2010

coupLe : perlu ke sekarang

kawan2 ku pernah bertanya..tak mahu cari teman hidupkah..tak mahu berkahwin kah.tapi, Tidak pernah rasa dihati ini terkesan dengan kata-katanya tapi setakat ini aku memang lebih memikirkan pelajaran daripada soal teman hidup. Dengan PNG yang tidak seberapa, aku lebih runsing akan soal masa depan ibubapa dan keluarga. Bagaimana tidak? Mereka semakin lama bukannya semakin muda. Keutamaan aku pada masa sekarang ialah agar aku dapat berbakti pada mereka, agar masa tua mereka tenang dan bangga dengan anak-anak mereka. Bagaimana aku hendak mencapai impian ini sekiranya keputusan ijazahku sekadar cukup-cukup makan?

Tidak dinafikan jauh dalam sudut hati ini menginginkan seorang teman yang bisa diajak berbicara, berkongsi perasaan. Seorang teman yang bisa menyokong, mengukuhkan pendirian hidup ini. Seorang teman yang bisa menemani tika saat memerlukan. Tapi aku sesekali tidak pernah memerlukan seorang teman yang merosakkan. Seorang teman yang melekakan, melalaikan cita-citaku. Seorang teman yang tidak mungkin memahami keluargaku, situasiku dan aku.

Pada masa sekarang, aku banyak memerhatikan cara hidup masyarakat sekeliling. Remaja-remaja yang berpasangan tanpa sebarang niat untuk berkahwin semakin ketara bilangannya. Hasilnya, anak-anak luar nikah dicampakkan ke dalam tong sampah bersama-sama harga diri dan maruah seorang perawan. Ahli masyarakat kita terlalu banyak berbuat maksiat sehinggakan perkara-perkara yang jelas-jelas haram disisi agama seolah-olah dipersenda dan diperkecil.

Kalau beginilah hasilnya berpasangan berdasarkan gelodak hormone remaja, aku lebih rela bersendirian. Mungkin inilah pengorbanan terbaik diriku untuk masa depanku, akhiratku, keluargaku, aku

dengar dan lihat : mestika - wajah suci

Tiada ulasan:

Catat Ulasan