Ahad, 8 November 2009

Mengawal Perasaan, Emosi dan Diri

Sometimes bila kita landa masalah atau gusar sebab memikirkan sesuatu, kita susah nak mengawal rasa takut, susah hati atau rasa tak sedap hati yang tak berkesudahan.Kesannya, Anda susah nak kawal diri. Sampai ke satu tahap, menyalahkan Tuhan kerana memberi Anda musibah.
Jadi, untuk mengawal diri sendiri, emosi dan perasaan, caranya :
1. Banyakkan istighfar dan selawat Saya tahu bunyinya remeh, tapi setelah selalu banyak beristighfar dan mengucap selawat dalam sehari, hati rasa tenang, jiwa rasa damai dan terasa ada harapan menempuh apa jua yang mendatang.Sukar untuk saya terangkan di sini, tapi setelah mengamalkannya, saya boleh mengawal emosi dengan lebih matang dan tenang berdepan segala cabaran.Istighfar dan selawat tu lafazakan dengan ikhlas, dengan niat ibadah untuk mendekatkan diri pada Allah s.w.t.
2. Zikir dalam Hati Minda separa sedar sensitif pada apa yang Anda bicarakan di dalam hati. Untuk mengawal emosi, Anda perlu terlebih dahulu pandai mengawal minda separa sedar kerana emosi kita semuanya datang dari situ.Untuk mengawal minda separa sedar dengan baik, Anda perlu selalu bermeditasi, iaitu dengan mendiamkan diri dan bertenang, setenang yang mungkin paling kurang selama 10 minit dalam sehari.
Cari tempat yang sunyi, jauh dari gangguan dan luangkan masa untuk bermeditasi. Selalu bertenang dan relaks, be in control.Meditasi yang paling baik adalah yang disertakan dengan zikir untuk menenangkan hati. Amalan zikir memberi ketenangan yang sukar diungkap dengan kata-kata. Bila jiwa tenang dan hati bersih dari segala kerunsingan, mudah untuk kita mengawal diri, emosi, perasaan dan kata-kata.

3. Kawal Apa Yang Anda Katakan dan Apa Yang Anda Fikirkan.Bila Anda melihat orang lain, perangai mereka, kata-kata mereka dan apa saja yang datang dari mereka, fokus pada nilai-nilai positif yang ada pada diri mereka. Fokus pada tu saja, bukan keburukan mereka dan segala yang tak baik pada mereka. Dengan ini, Anda melatih minda separa sedar Anda menjadi positif.Bila kita cenderung untuk melihat keburukan orang lain dan kejahatan orang lain,
attitude kita mula terarah kepada yang negatif. Jadi, minda separa sedar kita terdidik untuk melihat kepada yang negatif, yang buruk, yang jahat, yang membuat kita sangsi dan yang rasanya akan menyusahkan kita saja, padahal tidak.Kesannya, kita senang bersangka buruk pada orang lain, situasi, perkara, keadaan, benda dan apa saja yang melanda kita. Lantas, tiba pada satu masa, terasa susah untuk kita mengawal diri.
Untuk mendapat hasil positif, kena tanam benih yang positif.Hukum alam ni dinamakan hukum "sebab dan akibat".Anda adalah apa yang Anda fikirkan. Sentiasa muhasabah diri.walau apa pun masalah. insya-ALLAH berkesan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan